Leren Zichtbaar Maken
Op de Arenberg werken wij met Leren Zichtbaar Maken. John Hattie is de grondlegger van Leren Zichtbaar Maken. Hij heeft uitgebreid onderzoek gedaan en heeft ontdekt dat het leren van leerlingen afhankelijk is van een aantal factoren. De focus bij Leren Zichtbaar Maken ligt op;
* het leren van de leerling;
* de impact van de leerkracht op het leren;
* de manier om deze impact te vergroten
* de continue verbetering door het evalueren van het effect van het handelen van de leraar op de leerling.
Wij, Kindcentrum de Arenberg, nemen de factoren van Leren Zichtbaar Maken mee in onze manier van onderwijs geven.
Succescriteria en doelen stellen
Belangrijk is om de leerlingen eigenaar te maken van hun leerproces. Leerlingen zijn eigenaar van hun leerproces als ze weten aan welke doelen ze werken en als ze weten wat ze moeten doen om deze doelen te kunnen behalen. Dit doen wij met behulp van de drie onderstaande vragen;
* Waar sta ik nu?
* Waar werk ik naar toe?
* Wat wordt mijn volgende stap?
Doelenmuren
Met een doelenmuur/werkmuur/doelenschrift maken wij in de klas zichtbaar wat we willen bereiken. De productiviteit, effectiviteit, saamhorigheid en het plezier in leren gaan hierdoor vooruit. Het is voor de leerlingen duidelijk wat zij gaan leren. Hierdoor worden de leerlingen eigenaar van het eigen leerproces. De leerlingen worden eigenaar van hun eigen leerproces. Er wordt bij ons op school al vanaf groep 1 gewerkt met een doelenmuur/werkmuur/doelenschrift. In sommige klassen zijn de doelenmuren niet op de muur te vinden, maar hebben de leerlingen een doelenschrift in hun laatjes. Op deze wijze is het een werkdocument voor de leerlingen. Hieronder ziet u een aantal voorbeelden van onze doelenmuren.
LeerKRACHTen
Op de Arenberg werken alle groepen met de negen leerKRACHTen van Leren Zichtbaar Maken. Wij maken gebruik van onze zelfontworpen ‘uiltjes’, omdat de uil behoort tot het logo van de school. Het doel van de leerKRACHTen is om een gemeenschappelijke leertaal te ontwikkelen. De leerKRACHTen hangen zichtbaar bij ons in de school en in de klas. Verdeeld over het schooljaar besteden wij aandacht aan elke leerKRACHT. Er worden succescriteria aan gekoppeld.
Feedback geven
Afgelopen schooljaar hebben wij een studiedag gevolgd over Feedback geven. We hebben geleerd dat wij op verschillende manieren feedback kunnen geven. Procesgericht, Productgericht, Complimenten en Zelfregulerende feedback. Het komende schooljaar is het doel, dat alle leerkrachten bewuster feedback gaan geven aan de leerlingen a.d.h.v. bovenstaande punten.
Contact
Basisschool de Arenberg
Zandberg 70 • 4761 TW Zevenbergen
0168 370 589 • info.arenberg@dewaarden.nl